21/11-09

Chokladfabriken!
Vi har som sagt varit på chokladfabriken idag, och det var väldigt intressant. Innan jag börjar berätta mer om det kan jag passa på att berätta att jag knappt kom upp i morse. Min förkyldning och värk i kroppen har blivit sämre, lika så halsen och inte minst min feberkänsla i kroppen! Men min röst är inte lika krasslig längre, så det är bra i alla fall.

Det blev brunch en timme tidigare (dvs klockan tio) så jag och Josefin traskade ner kvart över tio. Gjorde oss i ordning och så, för att ta bussen kvar över elva. Vi var på chokladfabriken vid tolv ungefär, till cirka klockan två. Där efter stack vi vidare till Bryssel för lite mat på PizzaHut och sedan så skilldes vi åt och jag och Josefin gick vidare för att kolla runt lite. Jag skulle kolla runt på lite sevärdheter nu tills Jonas, Agneta och Leif ska komma och hälsa på! Vi tog tunnelbanan hem (som var en pina, för jag trodde jag skulle svimma. Kändes som jag hade 40 graders feber!) och nu har jag precis kommit hem, käkat lite och sådär. Ikväll blir det faktiskt till att gå igenom lite matte för vi har matteprov på måndag och ingen kan det typ, men sen efter det ska vi se skräckfilm! Mums!

Läs gärna under varje bild för jag berättar lite mer om vad vi fick lära oss på chokladfabriken!


För att göralie smygreklam så kan man säga att besöket verkligen var värt! är gick vi då in.


några av alla hans praliner han har gjort alldeles själv (dvs utan maskiner eller något sådant).


...time so se the chocolate factory, som för övrigt var väldigt liten.


Och här har vi honom. "Galna professorn".





Så. Det ni ser att han håller är ren choklad. Visste ni att mörk choklad innehåller antidepprenssiva ämnen och att mörk choklad i princip endast innehåller socker och kakaoböner. Mjölkchoklad: kakaoböner, socker och möjlk. Vit choklad: kokosfett, socker och mjölk (alltså skulle mankskt sett inte kunna kalla det choklad och det är den "farligaste" chokladen man kan äta).


Här ser ni hur stort block han håller i, och de är väldigt tjocka ska jag säga er!


Choklad måste vara exakt 32 grader. Om det är så lite som ens en grad mer, får chokladen en gråaktig färg. Hur mäter man detta? Tro det eller ej; man sätter choklad på läppen och känner om det är lika varmt, för ens läppar är alltid 32 grader, om man inte är sjuk eller så.


Här har han hällt ut den smälta chokladen på sitt lilla stenbord (som för övrigt är en gammal gravsten). Här blandar han om chokladen och måste hela tiden se så att den är 32 grader. Man kan äta 200g mörk choklad om dagen. Det skulle tydligen inte vara några "problem".


När han sedan skulle fösa tillbaka den uthällda chokladen, blev det ju lite kvar. Då tog han sin sån lilla "slickepotts-spade" och rensa helt och hållet (som ni ser på högersidan av hans bord). Det är sådant man dekorerar praliner, tårtor och dylikt med. Äckligt va?


I dessa former gör han sin choklad, för hand!


Här fyller han sin choklad, som så småningom kommer bli praliner.


En av den dyraste och "finaste" chokladen man kan köpa i Belgien.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0